14 aprilie 2011

Poeme de Andrei Gamarț


Casa Presei. Biroul 804. împotriva frigului


Mormane de crengi în spatele clădirii
adună umezeala de prin subsoluri.
Strâmtă cu fiecare pas al nostru clădirea se ridică
mai aproape de antene şi răul de înălţime

ne face una cu aceste ziduri. Ne dezveleşte dinţii.
Eu scot bricheta şi o agit în mână deasupra
Capetelor - Primăvara a fost anul trecut,
acum subsolul este casa noastră pe apă -

Cred în căldură. Punctul dureros se deplasează
prin corp, o pată gri în căutarea unui organ sensibil
pe care să-l adopte.
Cred în căldura noastră.

Azi a intrat la mine un om în scaun pe rotile
şi fata lui se legăna ca o păpuşă îmbrăcată
în haine largi. Spunea un cântec despre mama
ce-aşterne patul, iar tatăl ei o îndemna – mai tare.

Un soare vânăt în felul ei de-a spune – MAMA
IUBEŞTE. Copilul cuminte. Vrea legănat în braţe.
Când să ne strângem mai aproape unul de altul,
când trebuie să ne simţim prin haine

oboseala ciudată, noi ne ferim şi mergem într-acolo,
închidem uşa, ca şi cum în cuşcă nu ne găseşte nimeni.
Inima bate-ncet. Un om în curte îşi acoperă cu palma
ochii. În partea noastră nu ajunge lumina asta.

Maşină, iată ziua luminoasă. Lucrează cu braţele noastre.
Netezeşte, înlătură fragmente, pune în ordine.
Pregăteşte sfera noastra metalică. O rostogoleşte în stradă.
Iar acolo totul plutește în apă, o întindere fragilă de corpuri.



Imn


sticla pe care o ştergi în treacăt cu mâna
oraşul ăsta cu muguri şi locuri strâmte
de la rece la cald mai e puţin
mâna nu tremură mângâie şi se retrage

am tresărit azi am stat în tramvai la uşă
cântecul s-a rupt oamenii caută siguranţă
mama se duce la sanatoriu m-a sunat
copilul nostru înoată în întuneric

diferite şi îndepărtate temeri subţiri
cablul întins peste primăvară

o cupolă de sticlă am să te învăţ cum
se poate pătrunde în inimă

sub husa murdară fără culoare acolo jos
maşina e o grămadă de fiare puse în ordine
ceea ce nu se vede se ascunde se ruşinează
oamenii stau departe unul de altul fac conversaţie

fie şi pentru câteva momente
suprafaţa negră zgrunţuroasă trecută cu vederea
micul nostru refugiu
am să-i dau alt sens

pun dragostea în tine
aduc aşteptările mele simple
să te susţină ca pe o floare
în bătaia vântului schimbător

drumul scurt e întotdeauna lipsit de căldură
am stat în tramvai la uşă atent la sunetul metalic
la zidul alb locuri comune intrări năpădite de iarbă

am coborât în mijlocul zilei cu sfială
în tine dragostea mea rămâne întreagă



Casa Presei. Biroul 804. traversând strada


nu ajunge nici cât să-ţi pui o dorinţă.
vântul târăşte pe carosabil o floare,
o pungă  umflată cu aer,
o umbră de animal cât zece oameni prinşi în gândurile lor.

pe partea cealaltă, în cabina telefonică,
în cadrul ei de metal,
un om punând fără grabă receptorul în furcă.
îl văd de departe cum îşi netezeşte  cu două degete
biletul de autobuz.

pe partea cealaltă e o vegetaţie răscolită.
cu ochi tulburi şi mâini isterice ne aşteaptă.
să ne înghită. să ne pierdem în inima ei verde.

inima ei verde se luptă cu inima noastră.
mâinile ei flutură şi se desprind una câte una.
o umbră de animal cât zece oameni prinşi în gândurile lor
calcă peste maşini,
intră în capul acestor fiare  

dar o să trecem şi noi pe partea celalaltă,
s-o urmăm.
iată se ghemuieşte talpa ascunsă în pantof.
scrâşnetul metalului palpabil,
boarea de vânt în faţă, ne verifică.

între noi e o distanţă atât de mică, că nu se pune.
eu merg acasă la mine, iar ceilalti habar nu am.
şi dacă ajungem cu bine de partea cealaltă,
o să ne împrăştiem.

celulele noastre se vor dezlipi firesc una de alta.
doar un halou de lumină şi praf înnecăcios
va rămâne din noi.

purtat spre casele noastre,
spre patul în care ne este bine,
spre gâtlejul palid pulsând ritmic,
învăluiţi în întuneric şi cu alte mâini,
pline de dragoste, peste noi.



Casa Presei. Biroul 804. ordine


trebuie să urcăm 4 etaje. scări grilaje utilităţi comune
maşini parcate una lângă alta în bătaia soarelui

între noi un imens teren de pământ negru
cu iz de putreziciune dulce gura deschisă larg

biroul meu are forma unei cutii cu masă scaun şi aer îmbâcsit
biroul tău e o capsulă zburătoare. zbori în inima mea

casa noastră nu e ascunsă în adâncul pădurii.
pune iubirea la locul ei. nu o lăsa la întâmplare



Biroul 804. sfârşitul lumii


iarăşi oraşul de sticlă pierdut sub ape
dimineaţa înceată iarăşi plictiseala bordura gri
parcarea imensă tone de apă şi sticlă

oameni ieşiţi la fereastră oameni în galerii
probând haine vorbind la telefon ţinându-se de mâini
plini de viaţă planuri de weekend

dar mai ales tone de apă tulbure şi sticlă
ca după dezghet infiltrată în toate
o tijă rece trecută prin miezul fiecărui corp
neobişnuit de umflat şi rânced gata să plesnească

domnule Director iată Planul meu pe ziua de azi
lumea se clatină buldozerul umblă pe străzi
fluidul fierbinte părăseşte în voie inima

iarba ţâşneşte în jurul meu tremură se ridică
obiectul adoraţiiei mele mâna întinsă spre nord
peste zonele inundate unde trăiesc aceşti oameni

domnule Director de data aceasta braţul meu
maşinăria amorţită scăpată de sub cupola de plexiglas
înşfacă bucăţile de construcţie şi le asamblează
la întâmplare - monstrul vechi s-a topit 

lumina gălbuie coloreză retina în albastru
şi umbra unei păsari pe asfalt fuge în toate părţile



dejun pe iarbă


avionul meu plin cu dragoste cu ploi calde nesfârşite zboară
ziua sau noaptea sau la capătul oraşului printre mărăcini
unde oamenii nu mai ajung
doar câinii şi noi cu pătura cu micul dejun în geantă
cu Ilinca în braţe şi Bebe 2 pe drum care ne aude

şi avionul meu cu dragoste multă îşi aruncă peste aceste locuri 
umbra de pasăre umbra de greiere
în sfârşit umbra vie şi susurul apei care este dragostea
ea nu atinge niciodata pământul oamenilor şi nu are chip nici linişte
şi fiindcă noi nu suntem oameni
ci nişte corăbii înlănţuite plutind dimineaţa

am să te duc acolo unde începe pădurea
unde iese din ea norul alb ca o mână răcoroasă
să aşternem pătura pe iarbă şi lăsam jos geanta
Ilinca să râdă cum numai ea ştie iar Bebe 2 să asculte
fiindcă nu suntem oameni şi tot ce e al oamenilor ne este străin şi rece
noi suntem planete şi stele
comete vâjâind
noi suntem miliarde
noi suntem lumina călătoare
şi explozia supernovei


Niciun comentariu: