29 noiembrie 2010

Poeme de Andrei Zbîrnea

Adela

“Aceia care păstrează capacitatea de a aduna frumuseţea nu vor îmbătrâni niciodată” (Franz Kafka)


Braţele Adelei

Cadrul acesta ocupat de braţe de fecioară
l-am conceput într-o dimineaţă de toamnă
în care stăteam la masă şi scriam
ascuns printre cutiile negre

mirosul de iarbă proaspătă
anula mirosul de sânge
de terorist kamikaze
dispărut în Bagdad

braţele Adelei au fost amputate
de cutia neagră a ultimului Airbus
eşuat în Atlanticul de Nord

după acest tragic eveniment
Adela nu se mai numea Adela
iar bratele ei
au fost atribuite istoriei recente
în semn de solidaritate


Copacul şi Adela

Ochii mei veghează naufragiul cărnii tale Adela copacul plânge râde vibrează copacul vociferează la orice cuvânt
Copacul şi-a agăţat ramurile de carnea ta Adela aproape că o devorează vorbim ore în şir despre acest copac
Acum stăm chiar lângă crengile lui s-au aşezat pe o bancă în Cişmigiu copacul spune că  nu ar trebui să te cheme Adela numele tău e nepotrivit pentru o fată din Berceni care fumează două pachete pe zi
Copacul şi-a agăţat ramurile şi de oasele tale Adela copacul vrea să dispari la douăşapte cum au dispărut Joplin Hendrix Morrison copacul acesta ascultă rock
Adela copacul vociferează la orice cuvânt


Kafka

Priveam din depărtare făptura ta Adela şi rezonam cu gândurile lui Kafka judecând simfonia cărnii tale încrustate între coapsele mele aproape inerte
Ţi-am căutat sânii prin valurile Vltavei îţi adulmecam părul ochii ploile ochilor mă goleau procesele şi castele lui Kafka
Şi te vedeam în toate turnurile cu orologiu erai o matrioşcă desfăcându-te încet la contactul cu oasele criptată între coastele mele frânte de oboseala de a te aştepta
Adela îţi mai aminteşti când îl citeam pe Kafka


only a masochist could love such a narcissist

te opui constant poeziei trupului tău visezi că urăşti poeţii urăşti să visezi poeţi nu le simţi pulsul îţi mai aprinzi o ţigară pe stradă trec secunde felinare în fiecare seară la aceeaşi oră
te suprapui valurilor dansezi un vals partenerul tău e o sticlă de votcă plouă mă trezeşti cu strigăte înăbuşite nu dai importanţă cărţilor de tarot
nici nu ai putea să crezi în magie Adela magia toată o găseşti în apele Vltavei acolo ai înţeles că eşti masochistă acolo ai deplâns narcisimul meu
nu te mai pot vedea te-ai ascuns între felinare şi tesături de caşmir cred că am schimbat rolurile eu dau importanţă cărţilor de tarot în căutarea unui partener de vals
îţi mutilez psihicul îţi violez gândurile pielea ta miroase a bambus a struguri îi văd umbra în felinarele de pe stradă şi strig  



Lecţii de tango

Cerul s-a rostogolit peste depresiunile coapselor tale mă priveşti din penumbră nu mai porţi rochia aceea roşie oricum sunt sigur că nu ţi s-ar potrivi într-o zi ploioasă
nici nu mai ştii să dansezi nu demult dădeai lecţii de tango unor autişti
acum ai intona un marş funebru poate un requiem ceva din tine s-a stins nu mai sunt lacrimi zâmbete chipul tău e invadat de flori de cireş de flori de vişin
şi totuşi eşti fericită cu noua ta mecanică depresiunile coapselor tale au suferit inversiuni termice vrei să-mi citeşti ceva din Borges dar eu mă pierd între paşii de tango


Alge albastre

Invocai amurguri văzute prin microscopul unui orb
erai lângă alge albastre Adela
inhalai tot felul de coşmaruri
prescrise de un medic nebun

Adela ai fi vrut să-ţi prind algele în păr
să nu mai fie albastre verzi brune
să fie o nuanţă
pe care ochiul tău să nu o perceapă

îţi vorbeam despre razele gamma Adela
tu aveai răspuns la orice întrebare
te vedeam printre algele albastre
erai o prelungire a unei piese fără actori


requiem pentru adela

adela iubirea noastră platonică
mai durează un sfert de ceas
cel mult jumătate de oră
îţi scriu numele cu litere mici
pentru că timpul va dispărea dintre noi

braţele tale nu-mi mai vorbesc
durerea lor
durerea ta
s-a frânt într-un pahar cu apă minerală
în care am turnat cianuri

şi am dizolvat braţele tale
în cianuri de nisip
suspendate pe faleza
unor mări imaginare

am spus adio braţelor tale,
am spus adio mărilor imaginare
şi am băut apă minerală
suspendat pe faleză




golden rock poems

intro

aici muzica scapă de knock-out
după opt secunde petrecute la podea

&

tot aici
poezia e din alt jim


track 1: (o siluetă)

A world without heroes
is like a world without sun
(KISS)

Îmi spuneai că masca pe care o porţi mereu
se desfăşoară de-a lungul unei siluete încă nedefinite

cea mai blândă siluetă

Silueta conturul feţei pleoapele
îngemănarea dintre lumina şi negura tâmplelor
adie dincolo de mască

cea mai blândă siluetă este propria-ţi siluetă

Mă întrebi de unde vin eroii
încotro se îndreaptă
când voi juca rolul vieţii
într-o piesă încă nescrisă

guitar solo cea mai blândă siluetă


track 2: (ar trebui să te obişnuieşti cu finalurile fericite)

So close no matter how far
couldn't be much more from the heart
(Metallica)

Ţi-am developat instinctele în culisele unui teatru de provincie
ar trebui să te obişnuieşti cu finalurile fericite

un sacerdot împărţea indulgenţe
aproape ucigându-şi plămânii oasele tâmplele
mă aşezasem în rândul al doilea
sau poate în loja rezervată unui general rasist       

eram martorul monologului tău
fiecare zonă a cărnii tale amorţise

ar trebui să te obişnuieşti cu finalurile fericite

and nothing else matters


track 3: (machiajul nu rezistă)

Smoke on the water, a fire in the sky,
smoke on the water
(Deep Purple)

Mereu tresari
te sperii de reacţiile adverse ale cărnii tale

şi

pământul îţi spală mâinile tălpile oceanele
îţi curăţă roua de sub pleoape
te scapă de tot ce înseamnă alergie

Machiajul acesta nu rezistă
sunt zile în care alergi dezbrăcată spre ocean

Machiajul acesta nu rezistă
tolănită pe o bancă fumezi humus

Machiajul acesta nu rezistă
Sunt zile în care tragi prima dată din ţigară
Sunt zilele în care împlineşti cinşpe ani


track 4: (apropie-te)

Won't you take a chance on this night
And follow me

(Savatage)

apropie-te

deschide fiecare punct al ochilor tăi
la fel cum ai culege flori de câmp
din dinţii unui animal de pradă

nu te speria

nu toate ploile
poartă în buzunarul de la piept
curcubee pleoape şi uitare

vânează

fiecare film proiectat în tăcere
brăzdează cerul de o mie de ori
căutând aşteptarea pieselor de şah

apropie-te
            şi
                        nu te speria


track 5: (străpunge)

Today I introduced myself,
To my own feelings
(Anathema)

străpunge

fiecare impuls
ca şi cum ai trece peste fileu
ultima minge din tie-break
la Roland Garros

visează

există poezie
în orice croşeu de stângă
aplicat boxerului cubanez


track 6: (încearcă)

Wait until the war is over
And we're both a little older
The unknown soldier
(The Doors)

încearcă să găseşti toţi soldăţeii
ascunşi sub pânza de păianjen
ascultă-le pulsul
ascute-le  zâmbetul brăzdat

fă-i să-nţeleagă 
burţile de general nu nasc poezie

ci

veghează alte burţi de general cârpite
cu soldaţi din alte filme

coboară volumul până la nivelul
la care moartea întâlneşte moarte
pântecele se despică în mii de bucăţi

şi

te loveşti de burţi ca de rufe necălcate
undeva într-un colţ soldatul fumează
pânză de păianjen fără filtru

ascultă-i fumul
ascultă-i pulsul
poezia o găseşti în alt jim


track 7: (păcate)

That's me in the corner
That's me in the spotlight, I'm
Losing my religion (REM)

mi-am spălat păcatele
cu rufele tale
stropite de sânge

cred că plouase în dimineaţa aceea
era miercuri douăţunu aprilie

şi

înscenasem un fel de apocalipsă
tu jucai rolul Sfântului Petru

păcatele tale erau si păcatele mele
Dumnezeu era departe

vorbeai de o cădere de calciu
deplângeai recesiunea
cu citate din clasici

eu nu înţelegeam căderea ta de calciu
păcatele mele se mutaseră în storcător
era deja miercuri douăşdoi aprilie


track 8: (RM 17)

Ramonei Maier

The grass was greener
The light was brighter
With friends surrounded
The nights of wonder
(Pink Floyd)
dincolo de semicerc
nu există

decât

prelungiri existenţiale
reverii pinkfloydiene

şi

sigur că nu toate au forma
unor tentacule prăfuite
o parte din ele se reflectă
în mările de azi

dincolo de semicerc
nu va ploua niciodată
peste mulţimea browniană
înghesuită
între limitele perfecte
ale gloriei

orice teorie despre semicerc
ar trebui inclusă
în filmul RM 17
proiectat în orizont


track 9: (terapie)

Hey little girl wanna go for a ride ?
There's room and my wagon is parked right outside
We can cruise down Rober Street all night long
But I think I'll just rape you and kill you instead
(therapy?)

Îmi desenezi umbra pleoapelor
în două dimensiuni
pe o coală A3 îmbibată în turnesol

Îmi spui că un A4 este prea mic
pentru o terapie de-un secol

orele se scurg

şi

vorbim despre topirea gheţarilor
pe malul unei mări imaginare

cineva forţează limitele poveştii prin terapie

pleoapele mele sunt bolovanii
ce alunecă spre poalele muntelui

acolo nu mai există aşteptare


Outro:

Lasă banda să curgă până la final
Au mai rămas cinci minute
Nu le ucide
Nu le ucide pulsul


Niciun comentariu: