29 noiembrie 2010

Poeme de Bogdan Coşa


mic dejun în stradă

simt
ochii mi se deschid
e ziuă
lângă-i o pată caldă
din ce în ce mai clară
îi curg bale pe dosul palmei pe degete
e felul ei de-a-mi spune că mă iubeşte

am uitat geamul deschis
şi-un vânt toată noaptea
a-mprăştiat scrumul
din farfurioara  de pe pervaz

exerciţii de înviorare
sus-jos fac un pas
m-aplec după fiecare muc de ţigară
mizerii slims
lola
e dresată şi numai le miroase

îl cred pe cel care a văzut
toate filmele
am şi eu destul timp de acum
dar sunt homofob
şi nu cred c-avem gusturi comune


noile lecţii deschise...

unde sunt nopţile în care
după vodca de import şi whist
îţi închipuiai că
de bon matin mes eleves
coborând din maşină vei spune
unor fuste în carouri cravate şi
un sartre strâns la piept
nu ştii
acum ai în faţă
un tablou suprarealist –
şcoala specială de fete codlea
eşti împăcat
le place cursul de scriere creatoare
când le mai arzi câte una (jap!)
plâng şi râd deodată
eşti blând
unei eleve noi -
schiloada c-un ochi lipit
îi conduci creionul
pe caietul tip II
„- are cinşpe anişori
scriem Adriana cu litere de mână”
pe ea nu poţi s-o cârpeşti
e gravidă
a plecat într-o seară
să ducă gunoiul
şi-a venit vânătă
condusă de poliţiştii comunitari
 „- e drăguţ la noi
avem gratii la geamuri şi
un gardian ne-a adus azi jumări”
seara mai schimbi o vorbă când
predai cheile pedagogului
acolo stă asistenta
fumează
şi întreabă dacă n-ai mai scris nimic
despre ea
o poezie măcar
le laşi ziarul şi te bucuri că
a mai trecut o zi
în sfârşit vezi soarele deasupra
fără sârme


ultimul tag

uşa-i acum dechisă
primim flori
mă-ntreb câţi ani o fi avut
arhitectul
care a proiectat utopia
cutia asta
oare în planşele lui
cifrele nu i-au spus
- e rece, zice ea
că uşile sunt mici
coridoarele-nguste
n-a văzut
colţurile înfundate în pereţi
sunt imposibil de reparat
de orice zugrav de orice
tată
care pune mâna pe sicriul ce
frecându-se la ieşire de uşă
pare că vrea să spună
i belong here


impact frontal

mă trezesc cu dureri
încet
şchiopătând
cobor scările
după ziar lapte pâine şi
ce mai puteam mânca
singur

m-aşez în genunchi
smulg buruienile din jur
ating placa de beton
cu degetele plimb
literele numelor
celor pe care îi iubesc –
stres post-traumatic sever

dacă sting becul ei vin
lângă patul meu


cămin 13b (1)

aveam mâinile murdare am rupt din
sandvişul tău cu felii de pâine albă
învelit în şerveţele de care vedeam
când mergeam în vizită la tanti mia
scara puţea te-ai smuncit ţin minte
o felie groasă de parizer a căzut şi
amândoi ne-am uitat în jos aveam
tenişii jerpeliţi eu nu ştiam că sunt
ţigan i-am tras un şut am simţit rece
margarina pe vârful degetului mare
mi-a fost pentru prima oară ruşine


cămin 13b (2)

şi era soare în fiecare dimineaţă
pentru noi cutiile însemnau tot
ce ziceau ei se întâmpla noaptea
când mă ridicam pe vârfuri să
văd farul cum se aprinde roşu
şi e dimineaţă iar dioptriile nu
existau decât în acel cabinet
eu nu aveam treabă pleoapa se
dezumfla şi aşteptam picăturile
de ploaie sărată ca să pot fugi
la cutii cu tricoul şi o burtă de
pietre mere acre să prindem
puteri să găsim toate bateriile
de plictiseală aprindeam orice
chiştoc dar nu ţigările cu filtru
nu mai era nimic pentru noi
la centrală marinică a călcat
pe un cablu şi sufletul s-a dus
printre cutii şi s-a făcut noapte


poemul unui copil rău

bucata de brânză       străluceşte
pe masă      pe maşina de spălat
tai  mestec încet    rar – scârţăie
dâre de zer     se scurg pe picior
printre fire negre de păr       lola
mă linge  are limba aspră  şi din
vârful cuţitului     trage atentă o
bucată de brânză    e  fericită că
mama       nu o mai alungă  din
bucătărie acum viermii mănîncă
din ea    cum mânca lola carnea
rămasă      printre oscioarele de
peşte   pe sub picioarele rudelor
invitate la     praznicul de 9 zile


noaptea

mă-nvârt în jurul unui bulb verde
nu e ceea ce crezi strigi
nu e ceea ce ai vrea să fie
mă-ntreb unde se va termina noaptea

e nasturele sau ochiul tău
îţi şterg sudoarea de pe frunte
mi-e frică în vârful patului
cu tine cheală
horcăind.


secularizare

în buzunar două monede
pentru parcare
ridic din umeri
caron le înghite
ochiul lui digital mă intimidează
e prea rapid pentru lumea asta
printează într-o secundă pătratul de hârtie
îmi dă patruzeci şi cinci de minute


davos

ne legăm în jurul gâtului zgardele

încărcătorul telefonului mobil
încărcătorul laptopului
cravata

şi suntem pregătiţi să lătrăm
încă o zi.


la infirmierie, atunci

când închid ochii bătăile inimii se accelerează
când simt vena jugulară pulsând atacu-i gata
când strâng din dinţi şi-mi ţin respiraţia
zic nu
nu asta iar

când delirez nu mă pot deturna singur
când dârele de transpiraţie scârţâie
pe faţă/pe creierul lovit
zic nu
nu mai pot

când face instrucţie garnizoana
când raşi în cap aleargă doi pe patru
când au băşici cu apă între degete
când tălpile-n ciorapii groşi rămân fără piele
când bat cadenţa până cad
când mamele bat mătănii pentru noi
până cad

când nu intră nimeni pe uşă neagră din faţa mea
zic nu
nu aşa termin


amenintarea maimuţei

cu paispe kile mai putin decât în primăvară
când te-am cunoscut
fără dietă alcool sau hardcore

semn că

gălăgia din cap e cu ecou în diaree si fire albe de păr
de sprâncene crescute cam doi centimetri peste noapte -
dimineata le smulg si trag apa

unghiile albe un nu
un tremurat slab când ridic cu ambele mâini cana de ceai
un abur de lămâie felii ca viata de dinainte
sunt nouă zile critice nouă cu anxietatea si palpitatii
dă doamne să nu mă găsească să nu mă caute
să nu mă interneze acum
când cu spatele întors la geam văd
dungi galbene pe perete eu aplecat deasupra găletii scuip si
ascut un creion scuip si veninul se scurge pe plastic

semn că

legăturile se subrezesc si cad în beznă
tot mai adânc


am visat si cu tine. aproape cu toti am visat*

lui v. leac

si erau garduri înalte de plasă
în fată – o gaură mică
prin care se strecura javra asta
cu urechile si coada lăsate
blândă
tiptil
tu veneai în spatele meu
la juma de pas
mă tineai de mână fără să-ti fie frică
soarele încingea tabla masinilor
printre care ne strecuram
praful de august se aseza
pe bocancii de care niciunul
nu avea nevoie în realitate
si ti s-a făcut sete eu
l-am văzut pe hondrari în depărtare
solar
ne-a văzut ne-a făcut cu mâna
de sub umbreluta de fanta
portocalie si decolorată
i-am cerut două pahare
ti-a zâmbit
mi-a cerut două tigări
una pentru acum una
pentru că-i erai dragă
când ne-am întors
în spatele nostru stătea sgb
si el ti-a zâmbit ti-a întins mâna
bună pisico
s-a-ndrăgostit de tine mi-a propus
bătrâne noi ăstia tineri tre să
punem bazele unui curent literar
te bagi?
nu stiu cred că m-am băgat că
mă plimbam cu tine de mână
o gască de slăbănogi pe care-i mai vedeam
la teve doar
stăteau pe capotele unor masini americane
mă priveau cu superioritate
unii tristi unii
certati cu lumea furiosi
au scuipat în fata noastră
dar te-am strâns mai tare de mână
si-am trecut pe lângă ei linistit
fără să spun nimic dezamăgit
la-nceput îi salutam cu emotie-n glas cu
privirea-n pământ
dintr-o decapotabilă se auzeau versuri
nu stiu dacă era muzică sau cineva
prinsese frecventa pe care
dumnezeu cerceta prin statii
nivelul de smerenie de afară
că tupa stătea fericit asculta cu
coatele pe portieră mi-a zis pustiule
e păcat masina asta e ieftină n-o vrei tu eu
mi-am dat ultimii bani pe
cola asta pe poezie
se uita distrat la doza rosie
pe care sublinia litere cu markerul
am dat din cap m-am întors spre tine dar
mi-ai făcut semn că-i ok
noi n-avem nevoie de dumnezeu
din fată venea komartin se plimba
singur scotea o carte se oprea
măsura rândurile cu privirea
mi-a zis că nu e bine că
strada e strâmbă deja
totul se surpă
asta ne va prinde pe toti vii dar
nu ne va putea tine laolaltă
ne vom împărti în mai multe continente
te-a îmbrătisat trist si apocaliptic/toti te iubeau
dar tu l-ai prins de umăr i-ai promis
că nu vei muri/ în felul lor
si atunci a trecut o fată cu ciorapi verzi
cu un spiridus în spate i-am oprit i-am zis
cum naiba omule de ce esti asa mic
el s-a uitat cu drag la tine era chel
ochiul lui era ca un far care lumina
din el ieseau amintiri cu muzici si faze
pe care nu le-am trăit niciodată
l-am căutat pe andu dosa care
ne astepta panicat
lângă o toyota camry din 95 masina
tuturor visurilor
mi-a întins manuscrisul
s-a ascuns în spatele tău îl căutau niste
mosi cu tortele lor preistorice
dar i-am promis că voi avea grijă să
ascund caietul până când ei vor dispărea
el s-a asezat în fund
în praf
la umbra masinii si-i venea să plângă
în momentul ăla am simtit un miros plăcut
venea dintr-un colt pe care nu-l văzusem până atunci
istoria eroilor unui tinut plin de verdeată si răcoare
acolo – o tarabă unde ruse întorcea micii
soso cânta la tamburină
aveau multe poze cu oameni adevărati
prinse pe o sfoară cu cârlige verzi galbene rosii
mi-au spus că atunci când târgul ăsta de vechituri
se va termina
se vor întoarce la tine vor cânta doar despre tine
asa cum oamenii adevărati din poze
au făcut-o toată viata pentru moment mi-au dat
un mic si o poză cu naum
lângă ei gelu se chinuia să arboreze un steag
cu viva la republica m-am gândit să-l ajut
bucuros el mi-a dat o insignă
pentru oameni cu chip cică dar
lumea nu întelegea pentru ce face asta toti îl priveau
cu ochi răi si bănuitori dar lui nu-i păsa
nici nouă nu ne păsa de nimeni
nimic nu se putea întâmpla înafara vointei noastre
mi-a zis să am grijă de tine mi-a zis că
esti cel mai frumos lucru care i se poate întâmpla unui
om adevărat
si am pus poza si insigna în buzunar tu o luasesi
înainte nu-ti era rusine iubito
să umbli printre javre si iude
goală
te-ai oprit printre ochii de sârmă te priveau
de jur împrejur mii de oameni te făceai că
nu-i vezi ti-ai scos bocancii prăfuiti când
te-am ajuns te-am luat în brate
si-am vrut să fug cu tine
să nu mai văd să nu mai aud dar
la poartă stătea magistral mihut
din pieptul lui de taur au răsunat
decibeli propagati ireversibil în timpanul meu
de-aici nu pleacă nimeni copile
întoarce-te si luptă fără frică



eseu despre orbire

dar vor trece până atunci
ani şi ani cu două anotimpuri
când hârtia se va găsi tot mai greu

vor fi ceaiuri cu ea
filme vechi din ce în ce
mai puţine
în limbi pe care nu le cunosc
îmi va traduce cu buzele lipite de cană
se va simţi mai deşteaptă
mă voi simţi mai iubit

treptat vor pleca toţi
va pleca şi ea
după ce vom fi văzut toate filmele
iar pâinea şi ceaiul
singurătatea
vor fi tot mai aspre

chiar dacă dioptriile vor creşte
o să-mi dau seama că sunt tot mai puţin
an după an

supa la plic ţigările şi cărţile
se vor ieftini progresiv
pentru că toţi banii vor fi la fel
pentru un miop
sau nu vor mai fi

hârtia se va găsi tot mai greu
şi lumea nu va mai scrie poezie proastă

lumea nu va mai scrie poezie

iar editurile se vor transforma
rând pe rând
în baruri cu nume sofisticate

la humanitas vor cina de crăciun familii cu nume vechi
la polirom vei vedea doar băieţii de bani gata
cu tipesele lor prefecte
îmbrăcate perfect
rao va fi un salon de masaj minimalist
cu preţuri
şi happy-ending
pentru turişti arabi

iar noi vom bea laolaltă licori albe
licori negre şi licori colorate
îngrămădiţi în bombe de când lumea
în univers
pe paralela 45
sau în birtul vinea de la colţ
în care ne-am cunoscut cu toţii de-a lungul anilor
şi vom recita şi vom bea ca-n vechime
prostimea se va bucura şi va învăţa fiecare poveste
pe de rost
zile şi nopţi
nimeni nu ne va băga în seamă

din când în când câte-un academician
care  studiază româna vulgară
va scrie studii socio-umane
de popularizare
pe una din terasele oxford university press
despre cel mai răsărit dintre noi
ajuns casier în lanţul de fast-food-uri
adevărul
jurnalul naţional sau aşa
fără prea mare părere de rău
doar a băut o viaţă cu povestitorii bătrâni
în crâşme apoi
în pivniţele cartea românească
încă de pe vremea când se mai scria poezie

iar noi vom fi aproape orbi atunci
aproape fericiţi
singuri
fără hârtie
toţi
cu câinii noştri

Niciun comentariu: