24 iulie 2010

Cronică la ediţia XXIV

După introducerea făcută de Claudiu Komartin, citeşte Ioana Bradea, un fragment din noul ei roman, Scotch, ed. Polirom, 2010.
Claudiu Komartin: “Mulţumim, Ioana Bradea. Dacă nici lectura asta nu v-a plăcut, nu ştiu ce v-ar fi putut convinge. Avem efecte speciale (se aud tunete), începe ploaia, rămânem aici. Mulţumim, Marin Mălaicu-Hondrari. Al doilea invitat este încă elev. Am avut ocazia să cunosc, în ultima vreme, foarte tineri poeţi, însă ce m-a şocat şi m-a făcut încrezător în destinul lor literar este că nu aveau stângăciile mele la vârsta lor. Ei sunt vii, proaspeţi, naturali. Aşa-i şi Alexandru Văsieş care, deşi elev în clasa a XI a, este suficient de copt cât să ne citească astăzi unsprezece poeme.”
Alexandru Văsieş: “Poemele fac parte dintr-un ciclu pe care l-am numit Amintiri din anul naşterii.”
Urmeaza lectura lui Alexandru Văsieş.

După lectură, Claudiu Komartin: “Mulţumesc, Alex. Mi-a fost destul de greu să fac selecţia poemelor lui Alex pentru această lectură, nu pentru că nu ar fi fost destule texte bune, ci pentru că toate erau foarte bune. Pentru cei care nu-l cunosc, Alex e din Bistriţa şi învaţă la Liceul Andrei Mureşanu. Eu cred că va face lucruri minunate. Ţin să vă anunţ că Institutul Blecher este un club de lectură, un atelier – cum îmi place mie să-i spun – unde scriitori din generaţii diferite vin să-şi citească scrierile. Astăzi avem o ediţie specială, nu vom comenta textele cum se întâmplă de obicei la întâlnirile noastre.”
Aplauze.

Claudiu Komartin: “Ioana, să vorbim puţin despre Scotch, până stă ploaia. Care e istoria apariţiei acestui roman, cum e cu Poliromul?”
Ioana Bradea: “Mi-e greu să spun. Nu am avut niciun fel de probleme. Dimpotrivă, Lucian Dan Teodorovici, care este redactorul cărţii, a suportat capriciile mele, a tot aşteptat manuscrisul. Am ştiut de la început că va fi o lectură dificilă, iar eu sunt adepta lecturii cărţii acasă, în pat.”

Miruna Vlada: “De ce Scotch?”
Marin Mălaicu-Hondrari: “Scotch te prinde.”
Ioana Bradea: “Scotch este un fel de liant între două lumi, dar romanul trebuia să se cheme Industrial.”
Ion Buduca: “De ce ai schimbat titlul?”
Ioana Bradea: “A fost idea editurii.”
Claudiu Komartin: “Sunt nerăbdator să citesc o cronică de-a lui Buduca la această carte. Ioana, au trecut cinci ani de la Băgău. De ce atâta vreme?”
Ioana Bradea: “A trecut exact atâta timp cât trebuia să treacă. După ce a apărut Băgău, doi-trei ani n-am scris deloc. Mi-a fost teamă să scriu copleşită de succesul pe care l-a avut Băgău. Scotch a apărut la timpul potrivit. Atât a germinat el.”

Claudiu Komartin: “Mărturisesc că sunt foarte mulţumit de lecturile din această după-amiază. Din cei 56 de scriitori care au citit până acum la Clubul de lectură Institutul Blecher, pot spune ca aici am auzit două dintre cele mai sigure lecturi. Vă mulţumesc pentru participare, Alex si Ioana, multă baftă. Ne revedem mai târziu, la Sinagogă.”

A consemnat: Gabriel Daliş

Niciun comentariu: