o selecție de 30 min pentru sesiunea de la Institutul Blecher
din ceea ce cuprindea trei părţi & trei suplimente
varianta originală durează 60 min
corpuri poetice
corpuri româneşti nu e o carte tipărită. Lansarea ei include multiplicarea acestui volum pe cale orală. Ediţia vorbită oferă fiecărui ascultător posibilitatea de a fi un exemplar unic al acestui tiraj. Cele trei părți ale ediției vorbite urmează traseul de definire al corpurilor românești. De la poeme serioase, la poeme în care poeticul este parodiat, deci neserioase, până la ultimul ciclu, cel de poeme deopotrivă serioase și suspendate (parodiate), corpuri relaționale (românești).
corpuri poetice
bucureşti asfalt
şi când tac vorbesc prea tare
pot să citesc dar ar putea să pară
interesant şi nu e
şi nici atunci când în sfârşit
mă hotărăsc să caut
nu apuc să ajung până la capăt că
ne întâlnim
şi eu sunt cineva complet
diferit
şi tu deja îmi spui pe alt nume
pe care
îl ştie toată lumea
dar care tocmai de-aia nu e al meu
şi nici acum
nu ştii că ştiu
că sunt lumi în care toate astea
s-au întâmplat deja
lumi în care nici măcar nu ne-am întâlnit
lumi
unde
deja fericiţi am murit
şi lumi în care nu avem nimic
în comun
absolut
diferiţi
ca vodca
şi exact
aşa îmi spui
văd că doar ceea ce vezi acum mâine
nici măcar nu o să ne mai închipuim
şi visăm şi ştim
corpuri poetice
poetica banska stiavnica
mafii poetice, mafii bulgăreşti şi eu cu aparatul pe limbă gata să înregistrez
ceva orice m-ar putea plasa în timp
cât de cât exact
mafii poetice, mafii bulgăreşti, mafii
româneşti, cuvinte albaneze pe care
le recunoşti chiar şi atunci când nu mai vrei
să recunoşti pe nimeni
aici ai vrut să spui
dacă vroiam spuneam
doar arăt
mafii poetice, mafii ruseşti, mafii albaneze
cuvinte turceşti care se deschid ca nişte
guri de canale pline cu flori
întotdeauna o să fie o mină
undeva foarte aproape
de casa unei iubite
care îţi îngheaţă
lozincile patriotice între dinţi
doar se uită la tine
şi gesturile secrete de recunoaştere
rămân fără sens
şi ei se uită la tine
şi tu nu mai vrei să faci chestia aia
cu degetele
ca să ştie cine cu cine
şi tu cu câţi şi de unde
şi pe cine ai în spate
doar noi
tu şi eu
complet diferiţi
cuvinte în cuvinte
corpuri poetice
budapesta metrou
podurile pe care nu o să le trecem, noemi
chiar dacă toate astea sună aşa plat şi
turistic
la un moment dat
am intrat în magazinul cu apă cu gust de papaya
aşa departe de cealaltă parte a dunării
unde nu trecem dincolo decât ca să ne bronzăm
podurile pe care nu o să le trecem, noemi
sunt toate din cuvinte
ar putea să cadă şi
să facă altele în locul lor mai înalte şi mai frumoase
şi chiar dacă sunt numai cuvinte
nimic nu rămâne fără ele
şi nici măcar cuvintele nu au cum
să rămână
doar amintirea lor gata dărmată gata
ridicată, şi mai frumos, şi mai înalt
numai respiraţii şi ritmuri pe care
şi dacă le-ar recunoaşte cineva
nu ar conta
doar cuvinte pe care
poţi să le scrii în orice direcţie
numai
gustul acela exotic pe care o zi într-un oraş
perfect respirabil
ţi-l dă
rămâne de unică folosinţă
ca un şerveţel
ca o rochie de mireasă
ca un lucru mic şi etern
corpuri poetice
berlin he-story
cea mai frumoasă nici nu se uita la mine
cea mai frumoasă avea un ochi în altă lume
cea mai frumoasă ar fi trebuit să fie
pentru totdeauna dar
nu a fost aşa
decât în mintea mea
şi cavaleri uriaşi cu armuri uriaşe
pe cai uriaşi abia se ţineau pe picioare
înghesuiţi într-un punct din timp cât un vârf de ac
sprijiniţi de peretele de sticlă
ei pe dinăuntru eu pe dinafară
ei pe dinăuntru goi eu pe dinafară din ce
în ce mai plin de lumina chioară
sărită dintr-o insignă simplă măruntă
din hârtie lavabilă în blocuri întregi uriaşe
poate
m-am grăbit
şi stau într-un cub alb sub bebelplatz
sau
pentru totdeauna
era doar gândul că undeva s-ar putea să rămână ceva pentru totdeauna
la care nici nu are rost să te întorci
nici măcar să ai chef să te întorci nu are rost
doar să ştii şi nici măcar să ştii
numai să bănuieşti
că poţi vorbi oricând
despre vreme şi asta să arate
exact ceea ce vrei să spui
că totul se schimbă peste tot şi asta
aşa rămâne mereu
corpuri poetice
bratislava şotrron
doar citea pe marginea fântânii
nişte litere
pe care aerul se încăpăţâna să le lege
în locul crengilor numai un scris ilizibil
pe care poţi uneori să îl citeşti
mai ales atunci când în locul atenţiei
foloseşti un cercel mic din grafit
cu care obişnuieşti să te joci între degete
doar aşa
pentru sugestia psihanalitică pe care o face
oricui vrea să se dea deştept
şi unghiile îţi recunosc chipul
şi ar vrea să se oprească
dar
trebuie să spună gluma aceea porcească
pe care nu o să o uiţi niciodată: cu mama viermişor
şi
copilul viermişor care trebuie să înghită bătătură ca să primească ochişor
şi lumea lor ar fi perfectă
dacă din când în când nu s-ar înţelege
perfect tot ce e spus la întâmplare
şi cineva care mă întreabă rromanes?
Şi recunosc dimineaţa pe bulevardul poştei
În grupul care mă întreabă asta sunt chiar
Eu
Cu tot părul oxigenat
Cu nasul deschis la parfumurile oricărei zile
Din lume
o statuie mişcătoare cu jobenul în nas
corpuri poetice
chişinău garaj
nimeni nu putea să îţi spună unde mergi
nici măcar prietenii cărora nu le-ai spus nimic
dar i-ai găsit chiar la hotelul tău
eliberând camere a doua zi
gata să scrie
adevărurile pentru care
îşi exersează revolta
cineva o să vorbească mereu limba ta
sau tu pe a lui
dar întotdeauna cu un accent diferit
şi asta pentru că fiecare
reuşim să spunem ceea ce celălalt
crede că e de la sine înţeles
cineva mereu o să asculte
şi o să înţeleagă greşit
mult mai bine decât dacă
ar fi înţeles perfect
gata să citească
nişte cuvinte pe care
acum le crezi maşini vechi
în garajul uriaş care se întinde
pe sub blocuri
ne-ar şi plăti ca să stăm acolo
ne-ar şi plăti ca să nu stăm altundeva
ne-ar şi plăti ca să nu ne gândim
la toate minunile care ne-ar putea lega
unii de ceilalţi, alţii de noi
toţi de voi
spunând asta:
vorbe care trebuie spuse
şi gata
corpuri poetice
new york taxi
când arzi oraşul este şi pe dinăuntru
pentru că niciodată nu poţi să fii doar tu
oricând eşti şi cel cu care te întâlneşti
şi fiecare suntem şi altcineva
cu care ne vedem mereu
şi doar eu o să fiu doar atunci când
şi tu eşti aici
şi tu eşti aici
de fiecare dată când spunem asta
şi în timp ce privim ne gândim
că fiecare dintre noi cunoaştem oameni
care cunosc oameni care cunosc oameni
şi cunoaştem pe oricine din lume
unii spun din şase persoane, alţii din 12
cei care lucrează cu serii mai lungi de numere pot să dovedească numărul exact este 24
şi acum chiar putem să fim
şi pe dinăuntru şi pe dinafară
şi niciodată doar într-un fel
şi atâtea vorbe care să exprime asta
în atâtea limbi încât să nu părem singuri
nici măcar complet diferiţi încât să putem
să facem cunoştinţă la un debarcader
din beton cu lista lucrurilor care trec
pe hudson în mână
mănunchiuri de paie, aşchii, şi
o singură sticlă din plastic
în toată lumea ca o piesă de muzeu cu
faţa ta
corpuri poetice
paris vis
un imigrant fracturist prin gunoiul din pungi
& noi vorbim de ratattouille cu
ratattouille de faţă
personajul de desen animat supărat pe
imitaţia de Disney de pe turnul de metal
căra bucată cu bucată
dumicaţii unei mese pe care
nimeni nu se mai gândea să o aibă
& aşa era altfel nu ar fi fost totul în pungi
aproape etichetate
pierdute în spaţiul dintre băncile pentru turişti
aici
sunt copii cu uniforme roz, aici copii cu redingote subţiri şi negre
acum gândiţi-vă la ceva frumos:
Blake şi Warhol faţă în faţă
Petit Palais încruntat la Grand Palais
& fiecare pe drumul lui
Trasat discret, aproape interior
Fresce portabile peste nori din plexiglas
Totul în matriţe cât două pleoape
Şi mica piaţă a poeţilor atât de mari
Încât nu îi vede nimeni îşi face numărul:
Plouă peste toate lumile
poeme personale
maşinuţe româneşti
acum o ştii pe maică-mea…
doar să nu fim ca ai mei, asta e singura regulă mereu
dar trebuia sa o vezi în vara lui ‘79 cu ochelarii laţi de soare
sub copertina de metal de la maşinuţe.
eu mă întindeam pe acolo printre bare, ca de obicei
acum acea amiază se întâmplă lent dar în 1979 abia puteai să o urmăreşti
maică-mea sprijinită pe balustrada lucioasă eu întins puţin mai încolo
şi ea întoarsă
în pantalonii albi şi bluza măruntă, roşie
încă liniştită cu faţa spre noi. În momentul următor avea să se sperie
dar încă nu se întâmplase asta nu avea de ce să se sperie era frumos
toţi anii care au urmat de atunci i-a văzut dint-o dată şi
nimic n-a mai fost la fel
verbal
poetic. forţat
tot ce vrei este împrumutat
tot ce spui este aproximativ
doar lucruri şi o modalitate
dornică să spună ceva orice
orice este destul de aproape şi
nu încă aici şi nu încă aici şi nu
încă aici
pe sub haine
e un fel de primăvară un
fel de orice altceva
decât tu decât tu altcineva cu gura ta
verbal
poetic. mix
lumina din cap este doar când
te uiţi şi îţi aminteşti brusc
de ochii cuiva aţintiţi asupra
ta tu ai toate formele definite
în raporturi fictive şi asta te face
să vezi că invenţia este doar o formă de atingere a mea
cald rece departe aici
forme calde formulate la încheieturi
fictive şi fade aplecate deasupra acestui punct care se aprinde
verbal
poetic. gestual
nemişcat cu mâinile relaxate pe cap
ochii închişi reţin căldura ieri era aşa
nemişcat cu mâinile relaxate pe cap
degetele se îndepărtează lejer
doar că nimeni nu se întoarce doar
derulează pe-nainte cu gesturi uşor repetitive pe fire
acum aşa vezi printre pleoape
curentul cade o secundă un
întuneric mic un iad mic pentru cei speriaţi de moarte & păianjenul fin clipeşte
verbal
poetic. social
şi ceea ce este pe limba mea este
pe limba ta sau ar trebui ai nevoie doar ca nu ştii
şi dacă nu ţi-am spus e mai bine
să ştii că de vină pot fi alţii dar e mai potrivit să fii tu mai la îndemână mai
aproape de realitate
şi acum limba ta ar fi decent
să aleagă o direcţie şi să arate spre ea direcţia ta nu se compară decât cu lucruri pe care nu le putem vedea
verbal
poetic. formal
să luăm trei cuvinte auzite poate
din întâmplare dar nimic nu este din greşeală aşa că
acum ai ochii potriviţi pentru lumea
potrivită care nu există râu răţuşcă rămurică luate din furia ta şi puse într-o zi în care orice se poate întâmpla
ca o ultimă fază a primei reprize
când pe teren cu degetele în ve
aleargă un om gol şi strigă râu răţuşcă şi nenorocita aia de rămurică
verbal
poetic. lumini
pe care le aprinzi şi le stingi şi iar
laşi să se înţeleagă că mă chemi dar
de fapt tu nu eşti nicăieri
doar lumini care se prefac în chipul
tău întinse pe faţada blocului renovat de curând cu patină de vechi
cu arhitectură tradiţională
numai că nu eşti singur
blocurile sunt pline de lumini care se sting şi se aprind după un program destul de lejer şi asta îţi dă curaj
verbal
poetic. comercial
când spun un cuvânt
cheltuiesc ceva şi din câte ştiu cineva este plătit pentru asta
pentru că eu spun şi cineva primeşte
şi cineva aude se pregăteşte să ştie exact ceea ce vrea: să se distreze cu glumele pe care nu şi le mai amintea
cel mai clar poem este o bancnotă de cinci sute
când plătesc zic ceva important ce toată lumea poate să înţeleagă
ori hârtiile rămân cum au fost mute
verbal
poetic. fragil
din tot ce spui doar lucruri infiltrate
în aerul dintre noi definite sonor lansezi vocea celuilalt spre
zonele tale vulnerabile
tu micile străzi pe care ai recunoscut
senzaţia de vid soarele uneşte tot
ascuns într-o bilă de nori ca
o pleoapă gata să articuleze gata
să spună fire calde un palton cu degete o firimitură cât toata lumea
în saliva înfrigurată urcă un pocnet
verbal
poetic. real
cu lucrurile astea pe cap deformate de respiraţie doar vreau şi încerc să mă conving că doar asta poate să fie
super modele unisex sincrone
defilează sigure pe ele stau pe vine
în vârful buzelor dintotdeauna
încep să îmbărtânească o dată cu tine
prezintă vremea într-un fel cu efecte
cu tocurile ritmează ploaia care nu o să înghită niciodată tot doar bagă străluciri perfecte
corpuri relaţionale
punct
calm. seara [sunt o gramadă…
Sunt o grămadă de feluri când e vorba de urât
şi toate îmi plac
aştept să sune ceasul meu de mână zgâriat de încleştări şi mă aşez pe marginea patului
şi urăsc aşa:
o vreme cu noduri de pâslă în gât
e tot ce fac
simt nodul cu degetele şi îl strâng ca pe un nod de cravata
mi-e scârbă de-mi dau lacrimile
aş putea sa fumez dar nu
străzile se golesc de maşini
staţiile se golesc de oameni
şi nimeni nu mai este obligat să meargă nicăieri
în capul meu se întâmplă să îi văd adormind în pijamalele lor năclăite
îmi strang buzele flegma nu o să pornească azi, e balonul meu şi parada este a mea
muzica please
redux
practica poeziei
exerciţiile de dimineaţă
1. Grupe de sunete.exerciţii
Sala
Cu cât sunt mai ocupată cu atât lucrurile redevin normale, insuportabile dar normale
Şi în locul câtorva lucruri pe care aş putea oricând să le uit doar starea
Mă antrenez pentru un sport cu alte legi ale fizicii
În care lumea este cea care trăieşte o viaţa în jurul meu
Se grăbeşte undeva, se întrece pentru ceva
Şi atunci toate locurile aleargă de jur împrejurul meu
În accente cromatice apăsate doar o pată minusculă şi
Ştiu că aceasta a fost o zi minunată care va fi mai târziu
Cu cât sunt mai aproape cu atât mai uşor
respir aerul unor momente
Care au fost sau vor fi
eu respirând sunt aici
Sala
Ştiu cât să spun din ceea ce înţelegi ca să suporţi tot ceea ce
Nimeni nu înţelege şi îşi închipuie că nu există
Când laşi în jurul tău dimineaţa să desfăşoare
o scenografie totuşi reală pornind din toate corpurile
în acelaşi timp la ore diferite
am vorbit din Sydney cu tine la răsărit
noaptea din mijlocul viselor tale s-a strecurat pe străzi româneşti
şi dimineaţă deja ştiai: tot ce ţi-am spus despre primele sunete-ale zilei
pornise în acelaşi timp din visele mele din visele tale
pentru un fus orar diferit
două dimineţi la aceeaşi oră, poate
undeva este încă destul de întuneric pentru
un vis orbitor în pirotehnia minusculă a pleoapei
Aerul încă mai crede în tine şi numai în tine poate
Să creadă în oricine altcineva
Când eşti aici şi toate locurile din lume sunt în genele abia îndepărtate
grupe de sunete
unde ştii tot unde auzi că unele forme încep să semene
cu ceea ce aşteptai să se întâmple fix în viaţa ta că foarte
multe lucruri încearcă să te mulţumească dar ştii şi că
asta nu e destul
ar mai fi
nevoie de ceva sigur pe care să poţi să te gândeşti că
nu o să se schimbe prea mult o dată ce te apropii
Unde crezi că se poate unde poţi să îţi închipui
Nişte bucurii viitoare dogoresc e tot corpul tău
Şi atunci nu ai putea să te gândeşti decât că
Ar mai fi
Unii care văd unii care aud versiuni ale zilei exact
Aşa cum vrei tu să fie
Cât să încerci cât să reuşeşti cât să stabileşti
Laşi să ţi se relaxeze braţele
Ai mai fi tu
grupe de sunete
toţi cei pe care îi ştii se apropie de singurul moment în care
vă veţi întâlni cât de departe poţi să stai încât
să îi simţi lângă tine
şi poate un singur sunet ar fi destul
poate chiar fără să deschizi gura
dar sunt atâtea distanţe pe care vrei
să le păstrezi aproape şi fiecare în
apropierea care se numeşte tu
tu ştii că aproape este oriunde şi numai
ceea ce este insuportabil poate să sa nu fie nicăieri
destul de departe şi lângă tine sunt toate
aceste lucruri pe care le numim tu
cu toată lumea în jurul tău numai tu
priveşti şi toţi ceilalţi sunt numai privire
şi toţi ceilalţi sunt numai ceea ce nu poţi să crezi
că nu ştii imediat ce ai deschis palmele numai câteva
momente se repetă din tot ceea ce ar putea să fie lumea şi
astăzi eşti tu
Atingeri
Ceea ce numeau toţi tinereţe s-a dus şi în locul ei nu e nimic
Când plouă Bucureştiul se chirceşte ca un adult care îşi aminteşte bătăile mâncate în copilărie
Şi noi am cunoscut comunişti de doi lei care au fost bunici minunaţi şi
Ne-am bucurat de securişti bătuţi în cap care aveau părţile lor bune (erau specialişti în ceva, citiseră)
Am fost convinşi că informatorii au suflet bun doar că au nimerit prost şi noi, ca şi tine
Cerul nu crapă doar curge constant un lichid care îţi arată adevărata faţă
Nici măcar nu încerc să mă feresc dar ne menajăm reciproc, oraşul meu
Ne urâm atât de decent că în momentele bune suntem duioşi se întâmplă des
Ne abţinem şi ne băgăm în seamă cât putem de puţin mai ales că ne bănuim deja
fiecare suntem oraşul celuilalt
Nimic nu poate să fie mai trist decât cinci minute în plus în faţa şaormăriei
Totul e minunat. Pacheţelul de carne mărunţită cu mirodenii şi condimente,
miroase acrişor, încurajator
doar cinci minute, atât. În ziua asta plouată ca un câine
în faţa şaormăriei ne despărţim de tot ceea ce nu ne lăsa să plângem. Nu
spunem nimic. Doar foşnetul tot mai palid al pungii pe care o strângi în palmă
laşi totul pe masa de plastic. Şerveţelele sunt cele mai discrete
noroiul tău este noroiul meu şi toţi suntem fericiţi
după duş acasă
Sala
Şi acolo nimic nu e altfel decât tine şi totul
Are exact gustul pe care tu îl pregăteşti
În fiecare zi
Ordinea în care îţi deschizi degetele
Ordinea în care vezi lucrurile
Ordinea în care ştii că ziua se schimbă
Într-un drum spre casă
Şi de ce să te gândeşti altfel decât
Tu privind liniştea
Un limbaj poetic la fel ca oricare altul şi chiar mai puţin
şi eficace
ca o unghieră ca respiraţia
cu care sapi în zidul de politic din jurul tău
până se desprind bucăţi mari
toate cu faţa ta deformată de timp
ca de o bucurie pentru care nu
suntem pregătiţi
Şi dacă nu inventezi.
Şi vorbe în care nu este nevoie să găseşti ceva
Pentru că te găsesc ele şi formulează cu sufletul tău
Ca atunci când tălpile intră în pâsla plăcută împaturitată pe jumătate
Pentru tine aerul intră în povestea zilei tale transformă totul într-o
Viaţă care nu mai este experienţă e numai stare persistentă
Când nu eşti obişnuit totul doare
Asta ar putea să îţi spună orice nou născut dacă nu
L-ar durea sunetele pe limbă
Şi deasupra fiecărei vorbe nu atât sunet cât
Obişnuinţa de care ai putea să te temi dar
Deja o consideri o parte din tine partea ta pe care
O păstrezi comună cu ceilalţi şi aşa esti aproape de
Fiecare clipă a vieţii lumii
Cerul din Delft se desfăşoară deasupra ta într-o noapte care
sunt toţi ceilalţi străbătuţi de luminile unui singur cuvânt
În afara lucrurilor în care ştii că nu o să te pierzi şi numai
Lucruri pe care oricine poate să le înţeleagă să le găsească
Perfect
Convertibile
La capătul degetelor marginea unui nasture
Strălucitor dar numai în capătul degetului neted în
Rest numai lucruri care pot să fie legate în jurul tău şi fiecare
Lucru o serie de persoane pe care poţi să nu le cunoşti dar tu
Deja eşti fiecare în parte şi oricât ai încerca îţi dai seama că ar fi greu
Să nu mai fii decât tu
Nimeni altcineva nimeni altcineva şi
Linia pe care acum o desenezi în aer
Şi o repeţi este unică asemenea celei de acum o secundă şi nici
Măcar o singură dată nu a fost altfel
Degete şi atingere pe care o păstrezi chiar
Sub cerul solid al unghiei
La care poţi să renunţi un pic cât să recunoşti:
Numai până aici, numai atât, de aici încolo vii tu
Şi aici ne întâlnim
Cineva vorbind în continuu ştiind că în momentul în care tace
Se întâmplă lucruri, cineva care vrea să prevină. Cineva care vrea
Să fie sigur. Doar doar să fie contrazis.
De fapte, hotărâri, evenimente care
te ridică o secundă de la pământ
vântul îţi trece uşor pe sub urechi
şi când te-ai aşezat la loc liniştea
Şi deschizând gura nu spui sunete ci linişte
mici pauze în vorbirea continuă albă
Am auzit nişte lucruri pe care trebuie să le repeţi
Aceleaşi gesturi pe care le transferi din mişcările obişnuite
Până când efortul devine un lucru obişnuit. Ca un vis
două feluri de a privi lumea sunt mereu în ochii tăi
unul tu unul ceilalţi plutesc de jur împrejurul unei stări
ziua întinsă în serii de spoturi un pic obositoare chiar
extenuante relaxate sub pleoapele tale seara
Puncte pe pielea viselor din care porneşte
Atingerea părului cu urechea
Acest moment construit cu fiecare foşnet
La fel în toate limbile lumii
şi de aici nu mai urmează două poemele orale: legături bucureştene: corpuri româneşti şi poetic - Monument de aer sunt numai poeme orale, deci ele nu vor apărea aici tipărite.
cum cum să împart ceea ce ştiu că mă interesează şi ceea ce nu poate să fie real de ce să te pierzi de ce să spui altceva decât ceea ce crezi dar dacă încerc măcar o dată SE transformĂ cumva toate astea în lucruri pe care nu le poţi ocoli şi le-aş gândi ca un labirint în care să ajungi la mine la tine la toate lucrurile pe care ai putea să le doreşti doar spun asta: caramele animale: ŞI visezI exact: CâT RESPIR
Ediţia orală a volumului Corpuri Român3şti este o selecţie care cuprinde aproximativ jumătate din volumul manuscris cu acelaşi nume. Această variantă de aproximativ 30 min este concepută special pentru prezentarea publică de la
Institutul Blecher
iunie 2010
Un comentariu:
Recitesc poemele.Impresia puternică de la lectura de miercuri seara revine: corpurile român3şti sunt o metaforă vie.
La un moment dat toţi cei din sală, pe rând, pentru o fracţiune de secundă, am fost (la propriu, rostindu-"ne" din bileţelul înmânat de autor şi în ordinea stabilită de el) un cuvânt dintr-un poem al lui Răzvan Ţupa.
Numai de-aici pornind s-ar putea face un tratat poetico-teologic, un film (un fel de Fahrenheit 461), un roman, o sărbătoare.
Lorena Stuparu
Trimiteți un comentariu