Institutul Blecher ne-a adus
duminică, 1 aprilie 2012, doi autori din generații diferite. Este vorba de
Sorin Delaskela, autorul romanului Abisex
(Herg Benet, 2011) și de Adrian Diniș. Ambii au citit proză. După lecturile
celor doi autori, Claudiu Komartin l-a rugat pe Sorin Delaskela să vorbească
despre romanul proaspăt reeditat.
Sorin Delaskela: E un text
vechi, dar republicarea lui are o valoare deosebită. Am simțit că această carte
este singurul meu mod de a fi prezent printre ceilalți.
Clubul de lectură a continuat
cu o altă bucată de proză a lui Sorin Delaskela, un fragment dintr-un text mai
nou intitulat Ultimul funcționar al
imperiului. A urmat și un scurt moment de lectură al lui Claudiu Komartin
din romanul autorului.
Claudiu Komartin: Îți fac un deserviciu citind din Abisex. Vreau să dau un argument celor
de aici să cumpere cartea.
Moderatorul a vorbit ulterior
despre fragmentarismul susținut și umanitar din proza lui Sorin Delaskela,
întrebându-l pe autor de ce preferă o asemenea abordare.
Sorin Delaskela: Fragmentarismul
este vocea mea naturală. Eu am descoperit proza târziu. Optez pentru
fragmentarism pentru că nu am forța să construiesc.
Claudiu Komartin l-a invitat
pe editorul de la Herg Benet, Alexandru Voicescu, să se alăture discuției.
Moderatorul a vrut să afle ce l-a atras la această carte, dar și ce așteaptă editura
de la romanul Abisex.
Alexandru Voicescu: Am văzut
fluiditatea textului. Sunt cuvinte care merg unul după altul. Este OK că te
duce înspre citadin, dar și spre o timiditate a scrisului. Dar este sincer. Mă
aștept ca cititorul să primească cartea la fel cum l-ar primi pe Sorin la o
bere, stând la o masă. E o voce pe care nu am găsit-o la alți scriitori români.
Claudiu Komartin: De ce te
alicești de cuvintele astea?
Sorin Delaskela: Când am scris romanul eram sub imperiul dorinței de autentiticitate. Am vrut să
revalorizez lumea senzațiilor. Am o reacție de pudoare pentru că am îmbătrânit.
Acum nu mai pot scrie așa. Se pot numi și altfel lucrurile pe zona aceasta. Nu
mai sunt la acel nivel instinctual. Cartea o tratez acum cu indiferență. E un
fel de fiică rătăcitoare.
Claudiu Komartin: Cartea
merită citită pentru senzorialitate. E mai degrabă un pariu cu senzorialitatea
decât cu limbajul frust. Proza românească a trecut de faza aceea copilărească.
Tu, ca voce narativă, încerci să recuperezi vocile pierdute ale copilăriei.
Au urmat intervenții din
partea autorilor Constantin Abăluță, Bogdan Coșa, Andrei Doșa, Aleksandar
Stoicovici, Victor Potra și Radu Nițescu.
Constantin Abăluță aduce în
discuție romanul Întâmplări din
irealitatea imediată al lui Max Blecher în contextul în care atât textul
lui Sorin Delaskela, dar mai ales cel al lui Adrian Diniș nu-și vor găsi acea structură de proză, mizând pe acel fior poetic al
umanului ajuns în puncte critice. Abăluță consideră că cinismul lui
Delaskela este ușor și frumos, iar poeticitatea frazei ar putea transforma
textul într-un spectacol teatral.
Bogdan Coșa: Mie mi s-a părut
destul de ciudat textul lui Adi. Începe ca jurnal, apoi devine o proză poetică.
Aș recomanda să taie toate glumițele. În schimb, mi-au plăcut accentele grave.
Nu este un poem în proză, mai degrabă e o proză poetică. Ar fi de lucrat cu pixul
în mână. La Delaskela, mi-ar plăcea să aud un audio-book în lectura autorului.
Poate editura se gândește la acest lucru. Mi-a plăcut cursivitatea lui.
Claudiu Komartin: Diniș
are nevoie de un feed-back onest. A mai scos niște lucruri care nu funcționau
bine. Textul trebuie gândit structural.
Andrei Doșa: Am
observat propoziții care trebuie tăiate sau rescrise. Aș vrea să pun accentul pe damnare. Prin asta, vrea să aducă un
accent grav textului. Dar nu e suficient. E nevoie de mai multe nuanțe. M-am gândit
și la atmosferă. Când schimbă spațiile, îmi amintește de Makanin.
Claudiu Komartin: Textul e
oniric sau realist?
Andrei Doșa: Plutește între
mai multe registre, trebuie să se decidă. Îl văd mai spre partea onirică.
Claudiu Komartin: Diniș se observă că știe să scrie poezie.
Trecerea de la poezie la proză este un pariu. Eu nu cred că textul e scris în
totalitate acum câțiva ani.
Aleksandar Stoicovici: Din
fragmentul lui Diniș se simte că mai trebuie lucrat. E și dezlânat și par niște
colaje puse cap la cap. Nici la frazare nu excelează. Ar trebui păstrată o
cadență. Lui Delaskela nu îî face o favoare modul de a citi. După fragmentele
citite nu îmi pot face o părere.
Victor Potra: Am fost surprins
de reacțiile la proza lui Diniș. M-a prins textul. Am trecut cu ușurință peste
imperfecțiunile unor fraze. E ușor de digerat pentru un cititor oarecare.
Claudiu Komartin: Cum ai
primit lucrurile livrești? Se potrivește cu suflul realist?
Victor Potra: E posibil să îmi
fi scăpat referințele livrești. Dar, nu m-am împiedicat în ele. Un discurs
coerent.
Radu Nițescu: Adrian a
schimbat unele lucruri față de atunci (Vorba
Vine, 27 februarie 2012, Club A). Lectura lui a sunat mult mai bine. Îmi
place mai mult partea a doua, legată de spital. Ar putea scoate o parte din glumițe.
În ceea ce privește Abisex, mi-a
plăcut mai mult în lectura ta. (Claudiu Komartin)
Victor Potra: Hemoragia era o formă de manifestare a damnării.
Claudiu Komartin: Sunt curios
cum va continua proza lui Diniș. Pe 8 aprilie ne întâlnim cu Octavian Soviany
și Valeriu Mircea Popa. Sper să avem o zi mai puțin întunecată.
A consemnat Galileo Gall
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu